Informer Online Magazine Editie 2 - 2025 | Page 11

Hoe houd je de financiële conditie van je bedrijf in topvorm?

"In deze complexe omgeving is weerbaarheid van bedrijven niet langer optioneel,

maar pure noodzaak''

Mark van Kampen

Sector specialist TMT

Rabobank

Zonder inzicht geen actie

Om die wendbaarheid te voeden, is inzicht in je financiële situatie essentieel. Je kunt pas goed sturen als je weet waar je staat. Als onderneming moet je dus financieel in topvorm zijn. Denk aan actuele (realtime) informatie over kasstromen, marges, werkkapitaal en investeringsruimte naar de toekomst toe. Niet om jezelf gek te maken, maar om rust en grip te creëren. Hoe actueler de informatie hoe sneller er gestuurd kan worden. De tools om dat inzicht te krijgen zijn er volop. Slimme boekhoudsoftware, financiële dashboards of sectorrapportages helpen je om een goed geïnformeerde ondernemer te zijn die op elk moment weet of het bedrijf financieel in vorm is.

Financiële topvorm is een dagelijks proces

Net als bij fysieke conditie geldt: je blijft in vorm door continu aandacht te geven aan de basis. Regelmatig de cijfers bekijken, met collega’s praten over de stand van zaken, en kleine verbeteringen doorvoeren. Of kijk eens bij andere ondernemers in je sector hoe zij het doen. Ondernemen is geen sprint, maar een duurzame wedstrijd waarin wendbaarheid, nieuwsgierigheid, verandervermogen inzicht en beslissingskracht het verschil maken.

Een les die ik van huis uit heb meegenomen: je kunt niet alles voorspellen, maar als je goed in vorm ben en blijft kun je heel wat stormen aan.

Van cijfers naar keuzes

Maar cijfers zijn pas echt waardevol als je er iets mee doet. Durf je in te grijpen als je ziet dat marges onder druk staan? Herken je kansen als een klant of product opeens sterk groeit? Ben je in staat om nieuwe verdienmodellen te

creëren of je arbeidsproductiviteit te verhogen door het gebruik van technologie, bijvoorbeeld door A.I. in te zetten in je werkprocessen? Of durf je afscheid te nemen van klanten of leveranciers? We zien dat ondernemers die hun inzichten actief vertalen naar keuzes, vaak net iets sneller anticiperen en daarmee vaak ook beter presteren.