Informer Online Magazine Editie 3 - 2024 | Page 8

Betere integratie van diensten die jou verder helpen

“AI heeft de potentie om heel veel sectoren drastisch te veranderen,” vertelt Snoep enthousiast. “Als je kijkt naar het voorbeeld dat Frans net geeft; bevat die module in het boekhoudpakket of de bank van de toekomst misschien wel een AI assistent. die jou (via tekst of misschien wel stem) gericht inzicht en proactief advies geeft over je financiële situatie en dat het een goed idee is om bijvoorbeeld een financieel product af te sluiten. Dit alles omdat die realtime op de hoogte is van alle trends en data binnen jouw bedrijf. En dan is het aan ons als bank om te zorgen dat hier een goed product achter hangt, dat de ondernemer ook precies brengt wat hij of zij nodig heeft.”

Waar Van der Lugt vooral kijkt naar nieuwe producten en diensten vanuit Rabobank kijkt Snoep naar de toekomstbestendigheid van de business modellen van hun klanten.

Niet iedereen heeft iets met fintech en digitale banken en zeker kleinere bedrijven lopen achter op het gebied van digitalisering, zo blijkt uit onderzoek. Terwijl juist kleinere bedrijven vanwege hun omvang volgens Snoep profiteren van deze ontwikkelingen: “Ik ben fan van het mkb, omdat zij veel karakteristieken met een startup delen. Ze zijn wendbaar en zitten dicht op de klant en zijn zo in staat om snel te reageren op veranderende omstandigheden waar technologie vaak een rol kan spelen. Alle facetten zijn hiermee aanwezig om super innovatief bezig te zijn, maar niet elke ondernemer heeft daar de tijd of ruimte voor.” Van der Lugt breekt in: “Dat is inderdaad precies de crux. Je hoeft geen expert te zijn, het is aan ons om ondernemers positief te verrassen. Ze moeten zich niet hoeven te verdiepen in AI, door de oplossingen goed te integreren zien ze meteen resultaat.”

"

Je hoeft geen expert te zijn, het is aan ons om ondernemers positief te verrassen

Laat je helpen als ondernemer

De inzet van nieuwe digitale technologieën, zoals ai, binnen een bedrijf begint met een bepaalde mate van nieuwsgierigheid vanuit de ondernemer zelf, weet Snoep ook. Maar het startpunt is niet technologie, maar een business uitdaging. Denk eens na over welke processen er in hun bedrijf lopen die veel tijd kosten, saai zijn en vaak voorkomen. Zo kan Generatieve AI, vooral bekend door ChatGPT, een breed scala aan deze repetitieve taken versimpelen en versnellen, denk hierbij aan je klantenservice, e-mail beheer, marketing en bijvoorbeeld automatische orderverwerking. Hierdoor houdt je meer tijd over voor je klant en - zo bleek uit eerder onderzoek - presteren (meer) gedigitaliseerde bedrijven vaak ook beter. Ga dus op onderzoek uit, probeer kleine experimenten te doen en laat je goed informeren, ook over de risico’s. Dit hoef je dus zeker niet alleen te doen.