Informer Online Magazine Editie 3 - 2024 | Page 10

'We willen een vliegwiel zijn voor de "purpose-gedreven" economie'

Een nieuwe manier van positieve impact maken: bij Sumthing is het door heel het bedrijf verweven. Niet alleen hebben ze hun bedrijfsstructuur erop aangepast, maar zijn ze ook koplopers in de aanpak van wereldwijd natuurherstel.

Tekst: Esmee Weerden

Een boom laten planten in ruil voor een certificaat, in plaats van een cadeau geven aan de jarige. Een duurzaam en nobel idee, maar hoe weet je zeker dat die boom geplant wordt? Dit zette jeugdvrienden Gijs, Mike en Guido aan het denken. Als ze mensen écht willen betrekken bij natuurherstel, moet de customer journey tot op de minuut nauwkeurig kloppen. Wat nou als je door middel van technologie natuurherstelprojecten op een nieuwe manier zou kunnen verbinden met bedrijven en individuen? Het idee van Sumthing was geboren. Medeoprichter Gijs Schuringa: “Met Sumthing willen we een beweging creëren die jaarlijks meer natuur herstelt, dan dat er verloren gaat. Maar niet als stichting of een goed doel. We geloven dat bedrijven een cruciale rol spelen in de transitie naar een duurzame toekomst.”

Duurzame bedrijfsvorm

Sumthing – onlangs uitgeroepen tot B Corp - laat zien dat je een financieel gezond bedrijf kunt runnen, zonder concessies te doen aan duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. “We willen een vliegwiel zijn voor de purpose-gedreven economie”, legt Gijs uit. “En met steward-ownership hebben we de structuur gevonden om dat mogelijk te maken.” Met steward-ownership wordt het bedrijf op basis van de oorspronkelijke missie geleid, ongeacht wie er aan het roer staat. Het zeggenschap van Sumthing zit volledig in een aparte stichting. Het economisch recht ligt bij degenen die er tijd, energie of kapitaal in gestopt hebben, waarbij het rendement gemaximaliseerd is. Zo zal het bedrijf langzaam volledig van zichzelf worden. Deze aanpak biedt zekerheid, zowel voor de natuurherstelprojecten waarmee Sumthing werkt, als voor de bedrijven en investeerders die betrokken zijn bij hun missie. Gijs: “De projecten weten dat we over twee jaar niet ineens onze koers wijzigen om winst te maximaliseren. En voor investeerders biedt het de hoogste vorm van integriteit. Kijk, we zijn niet vies van winst, maar het is niet het doel. Ons doel is het maken van impact.”

VOOR EEN TOEKOMSTBESTENDIGE PLANEET...