B Corps zijn bedrijven die zich actief inzetten voor sociale en ecologische doelstellingen, transparantie en verantwoordelijkheid. De focus ligt niet alleen op het behalen van winst, maar ook op het nastreven van een positieve impact op de samenleving en het milieu. B Corps worden beoordeeld op criteria, zoals bestuur, werknemersrelaties, sociale betrokkenheid en impact op het milieu.
Elk jaar wordt in maart de B Corp maand gevierd en moedigt B Lab (de organisatie van B Corp) bedrijven, organisaties en individuen aan om de B Corp-boodschap te verspreiden en de voordelen te benadrukken van het werken aan het verbeteren van sociale en milieunormen. B Corp Month is een wereldwijde campagne. Elk jaar in maart slaan B Lab en de wereldwijde B Corp gemeenschap hun handen ineen om te vieren wat het betekent om B Corp te zijn.
B Corp Month 2023 recap
Vorig jaar - toen Informer nog bezig was met verkrijgen van de B Corp certificering - is de B Corp Month ook gevierd. Hieronder vind je mooie statistieken uit de B Corp Month 2023:
• Er zijn meer dan 60 miljoen mensen bereikt;
• B Lab, bedrijven en volgers zijn betrokken en er zijn meer dan 20.000 social media berichten geplaatst;
• Er zijn retail partnerschappen gesloten om het woord verder te verspreiden;
• Er is met een reusachtige B door de UK getourd;
• Het aantal bedrijven dat zich aanmeldt om B Corp te worden is verhoogd.
Wat betekent dit voor ondernemers?
Als je een bedrijf runt en je op dit moment nog geen B Corp bent, zijn er toch waardevolle lessen die je kan leren van B Corps, namelijk:
Ondernemen met een doel: B Corps laten zien dat je winst kunt maken én een positieve impact kunt hebben op de maatschappij en het milieu. Het een sluit het ander niet uit.
Openheid en verantwoordelijkheid: Door open te zijn over hoe je bedrijf werkt en verantwoordelijkheid te nemen voor de impact ervan op de wereld om ons heen, bouw je vertrouwen op bij klanten en anderen die belangrijk zijn voor je bedrijf.