In de beginjaren stond hun software op floppy disks en later op cd-roms. Remco weet deze tijd zich nog goed voor de geest te halen: “We verkochten grote dozen met daarin ons boekhoudpakket. Ook werden duizenden facturen nog altijd handmatig met de post verstuurd. Drie, vier mensen waren daar een maand mee bezig. Niks was in die tijd nog geautomatiseerd. En nu is het één druk op de knop.”
Groot keerpunt
Een van de grootste keerpunten voor Informer noemt Remco dan ook de overstap naar de cloud, tien jaar geleden. “We gingen van software die gericht was op boekhouders binnen bedrijven naar een systeem speciaal voor ondernemers”, legt Remco uit. “Ik wilde dat ondernemers geen zorgen meer hadden over complexe termen als memoriaalboekingen of journaalposten. Alles moest eenvoudiger.”
Het resultaat was Informer Online, software die denkt vanuit de ondernemer. “Ik vergeet nooit dat een klant me ooit zei: ‘Jullie hebben mijn administratie van een chaos veranderd in iets wat ik begrijp én leuk vind.’ Dat is waar we het voor doen.”
Over landsgrenzen heen
Remco’s gedrevenheid stopt niet bij softwareontwikkeling. Informer is een B-Corp-gecertificeerd bedrijf, een erkenning voor zijn focus op duurzaamheid. Klanten die met Informer werken, dragen bij aan een groenere planeet: voor elke nieuwe klant wordt een boom geplant. “Dat zijn de kleine dingen die het verschil maken”, zegt Remco. “Het feit dat we impact maken, niet alleen op ondernemers maar ook op de wereld, geeft me veel voldoening.”
Inmiddels is Informer ook actief in België en Oostenrijk en dit jaar staat Duitsland op de planning. “De meeste ondernemers daar vertrouwen nog niet op digitale oplossingen. Ze staan waar wij zes jaar geleden stonden. Dat maakt het uitdagend, maar ook enorm kansrijk.” Zijn ambitie is duidelijk: “Ik wil dat Informer dé standaard wordt in Europa. Niet omdat we groot willen zijn, maar omdat we weten dat we voor ondernemers van grote waarde kunnen zijn.”
"Blijf luisteren naar je klanten, omarm verandering, en investeer in je team. Maar misschien wel het belangrijkste: geniet van de reis.”