EcoMatcher integratie in Informer Online:

‘Juist mkb’ers kunnen een echte impact maken’

Bas Fransen - CEO EcoMatcher

"Bij EcoMatcher helpen wij merken om te reageren op de klimaatcrisis - één boom tegelijk."

Relatiegeschenken, elke ondernemer kent ze. Obligate pennetjes met de naam van je bedrijf, notitieboekjes, of een flesje middelmatige wijn. Niemand die er echt op zit te wachten, maar toch voel je je verplicht als ondernemer om iets te doen. Dat moet beter kunnen, bedacht Bas Fransen, oprichter en CEO van EcoMatcher. Niet alleen voor de bedrijven en ondernemers zelf, maar ook voor de wereld waarin we leven. ‘Iedereen moet een bijdrage leveren. Ik geloof in de gezamenlijke kracht van bedrijven om echt iets te veranderen.’

Bas is zelf geen vreemde in de wereld van corporates. Na een carrière bij technologische reuzen als Philips, IBM en ASML, maakte hij de overstap naar startups. ‘Ik heb een passie voor technologieën, maar ook voor duurzaamheid. EcoMatcher is het idee om deze twee aan elkaar te koppelen.’ Dit doet EcoMatcher door bomen te laten planten. ‘Er moet hard geschakeld worden. We kunnen het hele klimaatprobleem niet oplossen, maar wel bedrijven een manier bieden mee te doen en er zelf ook beter van te worden’, vertelt hij. ‘Recent onderzoek van onderzoeksinstituut ETH in Zürich vertelt ons dat het planten van bomen ongekende resultaten kan opleveren.’

Chatten met jouw boom

Wat is EcoMatcher dan precies? In essentie is het bedrijf een tussenpersoon tussen NGO’s, foundations en boeren die bomen planten op een transparante manier, en EcoMatcher’s eindklanten. ‘Onze klanten kunnen bomen aan hun contacten aanbieden in plaats van de obligate pen’, vertelt Bas. ‘Je kunt jouw boom zowel via je browser of een app virtueel opzoeken; de EcoMatcher app. Hier kun je allerlei data zien, zoals hoe verhouden geplante bomen zich ten opzichte van een autorit, de exacte locatie van jouw boom, een foto, wie hem heeft geplant, je kunt zelfs via een chatbot ‘chatten’ met jouw boom over van alles en nog wat.’

Het grootste probleem van veel projecten die bomen planten, is dat ze ondoorzichtig zijn. Dat wil Bas met technologie oplossen: ‘We leveren de NGO’s en foundations een speciale TreeCorder app, waarmee we een foto van elke boom laten maken die de boeren planten. Samen met de locatiedata en alle andere informatie die we ontvangen, wordt alles opgeslagen in de cloud. Die data stellen we via een interface beschikbaar voor klanten als InformerOnline’, vertelt hij enthousiast. ‘Je betrekt werknemers en klanten echt in de sustainability journey van je bedrijf. Dit is ook goed voor de bottom line. Meer en meer klanten en werknemers verwachten dat bedrijven wat doen op het gebied van sustainability. Je kunt het zien als een marketinguitgave, die ook echt wat goeds doet.’

Echt duurzaam ondernemen

‘We ontwikkelen alle technologieën zelf in Indonesië, waar we ons eigen lab hebben. We zijn constant bezig met innoveren, zowel voor de planters als voor bedrijven.’ Deze opzet blijkt effect te hebben: ‘Een van onze grootste klanten gebruikt de bomen als beloning voor het invullen van vragenlijsten. Ze zien dat de interesse daar enorm mee is toegenomen.’ Maar ook grote corporates als Procter & Gamble stoppen nu bijvoorbeeld QR codes in de zakken luiers in Azië die kunnen worden gebruikt om bomen te krijgen. ‘Moeders kunnen zelfs de bomen de naam geven van hun kind. Microsoft Azië plant inmiddels hele bossen met ons, elke medewerker krijgt daar een boom cadeau.’

Informer biedt haar klanten toegang tot EcoMatcher via de InformerOnline-interface. ‘Een mooie integratie’, vindt Bas. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel uitstoot je bespaart door online te boekhouden. ‘Het gaat er niet om even snel duizend bomen weg te geven. Informer integreert duurzaamheid echt in de business (ook met energie neutrale servers, bewustzijn creëren en het compenseren van computergebruik van klanten), waarmee het iets wordt voor de lange termijn. Stel je hebt 10.000 mkb’ers die allemaal honderd bomen planten, dat zijn er al een miljoen. Juist mkb’ers kunnen echt impact maken. De features die we samen aanbieden zijn “engaging’, waardoor je mensen echt mee kunt nemen om samen bomen te planten. Dat spreekt iedereen aan, van grafisch designers tot de lokale fietsenmaker.’

image

Wil jij meer leren over EcoMatcher en de projecten waar zij aan werken? Neem dan snel een kijkje op hun website!