Belastingtips Webshops:

Modern gedoe of moderne tijden?

Tijdens het stemmen voor de Tweede Kamer verkiezingen heb ik weer een extra stap in de nieuwe dimensie van ons leven gezet: Stemmen in een drive through stembureau. Ik hoefde mijn auto niet eens meer uit… En ik was niet de enige hoor! Op de terugweg zat ik eens na te denken over alle veranderingen die de afgelopen jaren plaats hebben gevonden. Online shopping is daar 1 van. En heel veel ondernemers zijn op dit moment bezig om zich online nog sterker te profileren en hun online aanbod fors uit te breiden.

Met een beperkt budget kun je al je eigen webshop opzetten. Maar er zijn nog wat andere bijkomende kosten voor deze verschuiving naar online zoals het aanvullen van je voorraad en de verzending naar klanten. Gelukkig zijn er fiscale faciliteiten die het voor jou nog wat aantrekkelijker maken je eigen webshop te beginnen.

Investeringsaftrek

Hoewel veel ondernemers de belastingdienst eerder een last dan zegen zullen vinden, zijn er zeker regelingen die ondernemers helpen bij het ondernemen. De (Kleinschaligheids-) Investeringsaftrek is bijvoorbeeld een heel makkelijk toe te passen tool voor ondernemers die investeren in onder andere hardware, inventaris, gereedschappen en machines. Hoe werkt het? Als er (met een ouderwets woord) materiele vaste activa wordt aangeschaft, en als investering op de balans wordt geboekt, mag in de aangifte Inkomstenbelasting een extra aftrek (tot wel 28%) van het investeringsbedrag worden afgetrokken.

Stel je voor dat voor de webshop de volgende investeringen gedaan worden in het boekjaar:

  • laptops en server, samen € 2.850
  • Inrichting magazijn € 1.890
  • Inpakmachine € 3.250

Van deze totale investering van € 7.990 mag 28% investeringsaftrek extra van de winst worden gehaald in de aangifte inkomstenbelasting. Deze € 2.238 verlaagt de belastbare winst en bij een gemiddelde belastingdruk van 37,35% in de eerste schijf scheelt dat € 836 Inkomstenbelasting. In sommige gevallen is het aantrekkelijk om een aantal posten samen te voegen tot 1 investering. “Die 10 bonnetjes van de Gamma en Praxis van ieder minder dan € 100,= waren allemaal voor het inrichten van het magazijn.” Als je deze samenvoegt tot 1 investering in magazijninrichting in plaats van los in de kosten te boeken, betaal je dus minder belasting! Zo kunnen kleine bonnetjes ook grote voordelen opleveren.

Oude(re) voorraad… waar moeten we op letten?

Onverkoopbare voorraad… de nachtmerrie van iedere ondernemer. De spullen liggen op de plank, maar niemand wil het kopen. Ook hierbij kan de belastingdienst de pijn (een beetje) verzachten.

Jaarlijks adviseer ik mijn klanten om de voorraad goed te inventariseren. Dat heeft een paar belangrijke redenen. Allereerst weten we dan hoeveel de voorraad waard is. Hierbij gebruiken we de inkoopwaarde van de goederen om het totaal te berekenen. Bij de inventarisatie komen ook de “winkeldochters” en minder courante artikelen weer in beeld. En dat is voor de ondernemer heel belangrijk. Want als je regelmatig de hele voorraad in beeld hebt, is de kans kleiner dat een deel van de voorraad per ongeluk staat te verstoffen. Goede ondernemers maken plannen om de oudere spullen snel te verkopen. En dan is het verlies aan waarde een stuk kleiner.

Als je toch oude voorraad hebt aan het eind van het jaar, en je bang bent dat die niet veel meer op gaat brengen, kan er een “voorziening voor incourante voorraad” worden opgenomen in de balans. Dat is een afboeking die de waarde op de balans verlaagt, en die ook de (fiscale) winst verlaagd. Je betaalt daardoor wat minder belasting. Al met al helpt de belastingdienst toch weer een klein beetje mee.

Ik wens jullie een mooi, gezond en succesvol voorjaar!

Jan-Gerrit Heijenk

J.G. (Jan-Gerrit) Heijenk, is directeur van deADVISEUR.nu en [email protected] Nederland. Sinds 1992 werkt hij in de accountancy en advisering voor het MKB en ZZP’ers. In zijn vrije tijd, en om te netwerken, speelt hij golf.

Social share